Gode råd til vandreturen

vandring

Skal du på vandretur og have det meste ud af det, så er her et par gode råd.

Valg af sko/støvler

Hvilke sko eller støvler du skal vælge, afhænger meget af dine planer. Skal du udelukkende gå på asfalt og gode anlagte stier, kan et par kondisko med god affjedring i sålen være det rette valg. Dem vil du måske også få brugt til andet end vandring og føle, du får meget for pengene.

Skal du ud i noget mere ujævnt terræn, vil det være smart med et par solide vandrestøvler. I bjerg- og fjeldterræn det mindst lige så vigtigt, at vandrestøvler, udover at være gode at gå i, også har en solid bund med kraftigt mønster og støtter op omkring anklen, så de beskytter og støtter fødder og ankler, hvis man træder på løse sten, eller på ujævnheder, og man derved vrider rundt på fødderne. I ujævnt terræn er ankelstøtten faktisk meget vigtig.

Når du prøver støvler skal du gøre det med de sokker i som du ønsker at vandre i på dine ture! Og når du prøve skal du tage højde for at dine fødder antagelig hæver når de bliver varme under vandringens anstrengelser og derfor bliver lidt større.

Sådan undgår du vabler:

Det bedste for dine fødder er et par gode, solide vandrestøvler og nogle ordentlige sokker. Et par helt nye støvler eller sko, vil være meget stive og klemme uhensigtsmæssigt, så sørg for at få dem gået til, inden du skal på en længere tur. I næsten enhver sportsforretning finder du specielle vandresokker. Det anbefales at smøre fødderne ind i en creme med hjortetalg inden vandringen. Hvis du alligevel får en vabel eller et ømt sted på foden, hjælper et vabelplaster fra apoteket. Det beskytter mod tryk, lindrer smerten og fremskynder helingen. Du kan også benytte plastret forebyggende på følsomme steder på huden.

Beklædning

Det anbefales at have flere lag tøj på under vandringen, så du undervejs kan tilføje eller aftage lag, som kropstemperaturen svinger. Generelt kan man sige, at det er ok at være lidt kølig, når man er aktiv, og pas på med at blive kold, nå du holder pause.

Regnvejrstøj hører derfor til grundudstyret, evt. en poncho, som kan bæres ovenpå rygsækken. På den måde har du tilstrækkelig beskyttelse mod indtrængende vand. Et ekstra par sokker og en ekstra t-shirt beskytter mod en ubehagelig afkøling pga. våd sved.

Sokkerne

Der er mange meninger om man skal have 1 eller 2 par sokker på, om det kommer også an på, hvor langt du skal gå. Skal du ud og gå langt, kan det være en fordel med 2 par sokker, hvor det inderste er et tyndt, tætsiddende, svedtransporterende lag, og det yderste er en isolerende uldsok, som sidder tæt til foden og giver støtte og komfort.

Fordelen ved brug af 2 sokker er at den svedtransporterende sok holder foden tør og komfortabel. Sveden transporteres ud i ydersokken, som absorberer og transportere fugten videre ud af støvlen. Desuden sker en eventuel friktion mellem de 2 sokkelag, og ikke mellem din hud og sok. Dette nedsætter chancerne for vabler. Det er vigtigt at sokkerne passer dig og sidder tæt til din fod. Prøv forskellige modeller og find dem der passer dig bedst.

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*